Maakuntavaltuusto kokoontuu tänään kevään tapaan poikkeuksellisissa oloissa ja osa valtuutetuista on siellä linjojen päässä. Olemme eläneet maaliskuusta asti koronaviruksen värittämää aikaa Suomessa ja koko maailmassa. Se on vaikuttanut monien arkeen, terveyteen, läheisten kanssa elämiseen, työhön ja toimeentuloon. Monilta on vaadittu tässä tilanteessa joustoa ja ennen näkemättömiä henkisiä voimavaroja. Juuri nyt elämme kriittisiä aikoja sen suhteen, saammeko koronan leviämisen hallintaan ja vältymme kuormittamasta terveydenhoitoa äärimmilleen.

Julkinen talous on kovilla koronan tuoman rahoitusvajeen ja kasvaneiden kulujen myötä. Taloutta on rakennettava monin tavoin uudestaan, kun pahimmista kriisistä on selvitty. Tässä tiekarttana on kestävän kasvun ohjelma ja erilaiset tukirahat. Resurssien suuntaamisessa vihreä ryhmä kaipaa kunnianhimoa ja pitkälle tulevaisuuteen katsomista. Tarvitsemme paitsi maakunnalliseen ja kotimaiseen kysyntään vastaavia hankkeita, niin ennen muuta myös suureen voluumiin ja jopa globaaliin vientiin tähtääviä innovaatioita.

Vihreät katsovat, että Keski-Suomen ja koko Suomen mahdollisuudet ovat ennen muuta korkeassa osaamisessa. Valttejamme ovat koulutusvienti, huipputeknologia, korkean jalostusasteen tuotteet ja erityisesti fossiilivapaan energiantuotannon mahdollisuudet. Turpeen nostamisesta luovuttaessa sen tilalle tarvitaan monipuolista energiapalettia: biokaasua, aurinkoa, tuulta, maalämpöä, haketta. Näihin liittyvää osaamistamme tarvitaan kaikkialla maailmassa.

Keski-Suomen liitto on ollut hyvä kumppani esimerkiksi Jyväskylän ammattikorkeakoululle hankerahoituksen hakemisessa. Niin ammattikorkeakoulu kuin yliopistokin ovat tehneet hienoa tutkimus- ja kehittämistyötä ja saaneet myös kansainvälistä arvostusta.

Meillä on pian edessämme uuden maakuntajohtajan valinta. Kiitämme Tapani Mattilaa ja toivomme uuden maakuntajohtajan valintaan avointa prosessia. Maakunnan tulevat tehtävät ja rooli ovat edelleen muutoksessa, koska vuosikausia työstetty soteratkaisu on synnyttämässä maakuntatasolle uuden hallinnollisen rakenteen.

Haluamme vielä nostaa esiin Keski-Suomen maakuntakaavan tärkeän päivitystyön alkamisen, työ jatkuu ensi vuonna. Erityisesti tuulivoimateknologian nopea kehittyminen on tuonut uusia haasteita tuotannon sijoittumiseen ja maakuntakaavan strateginen ja ohjaava merkitys korostuu. Vihreä ryhmä pitää erittäin tärkeänä tavoitteena sovittaa yhteen seudullisesti merkittävän tuulivoimatuotannon ja luonnonsuojelun ja maisema-arvojen tavoitteet.

Tänään jotkut viettävät kansainvälistä ostoskampanjaa Black Fridayta. Kilpailu- ja kuluttajaviraston asiantuntija Mika Hakamäen mukaan näyttävät tarjoukset ovat usein harhaanjohtavia, koska monet kaupat nostavat hintojaan sopivasti ennen kampanjapäivää. Lopullinen alennusprosentti on laskelmien mukaan neljä prosenttia. Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi totesi tänä aamuna radiossa, että korona-aika on muuttanut kuluttajien valintoja kestävämpään suuntaan ja kirkastanut arvoja. Toivottavasti tämä on pysyvä muutos.

Mustan kulutusjuhlan sijasta vihreä ryhmä kannustaa viettämään Green Fridayta eli keskittämään kulutuksen aineettomiin hyödykkeisiin, lähituottajien tuotteisiin, erityisesti lähiruokaan ja kierrätystalouden tavaroihin.

Lopuksi haluamme kiittää lämpimästi liiton työntekijöitä ja virkamiehiä tämän poikkeuksellisen vuoden oloissa hyvin tehdystä työstä ja toivotamme kaikille rauhaisaa ja kestävää joulua! Toivomuslistalla on myös valkoinen joulu.

[Vihreä ryhmäpuhe Keski-Suomen maakuntavaltuustossa 27.11.2020]