Euroopan unioni on asettanut tavoitteekseen olla hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä. Suomen hallituksen tavoite on vielä astetta kunnianhimoisempi, sillä se linjaa maamme saavuttavan hiilineutraaliuden jo vuonna 2035.

Suomessa päästöt ovatkin jo joitain vuosia laskeneet, mutta tahti ei missään nimessä ole riittävä. Näin toteaa Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla tuoreessa päästöennusteessaan. Etlan mukaan suomalaisten tuottamien kasvihuonekaasupäästöjen tulisi vähentyä vuosittain 7,6 prosenttia, kun tahti on nyt vain noin kolmanneksen tarvittavasta.

Hallitus kokoontui vasta Vuosaaren ilmastokokoukseen pohtimaan keinoja, joilla kuljemme asteittain kohti tavoitettamme. Sovitut keinot jäivät kuitenkin useiden asiantuntijoiden (VATT, WWF) mukaan riittämättömiksi.

Nyt on pakko toimia. Hallituksen hyödynnettävissä on runsaasti tutkitusti tehokkaita keinoja hidastaa ilmastonmuutosta ja kääntää Suomi kohti kestävämpää tulevaisuutta.

Näihin tulee tarttua.

Ei voi olla niin, että kannatustaan varovat hallituspuolueet eivät rohkene tehdä kiireellisesti tarvittavia päätöksiä, vaikka monista keinoista on sovittu hallitusohjelmassakin.

Ilmastonmuutoksen vastaisia toimia tarvitaan kaikilla yhteiskunnan sektoreilla. Hallituksen on lisättävä päästövähennystoimia, parannettava tutkimuksen ja kehityksen rahoitusta sekä vähennettävä ilmastolle haitallisia yritystukia.

Tarvitaan sekä päätöksiä, jotka suuntaavat kuluttajien valintoja ilmastoystävällisempään suuntaan, että suuria rakenteellisia muutoksia, jotka leikkaavat tehokkaasti muun muassa liikenteen, maatalouden ja energiantuotantomme aiheuttamia päästöjä.

Ilmastotoimia ei tule kuitenkaan nähdä ainoastaan kuluina. Puhtaasti tuotetut tuotteet ja huipputason teknologia ovat tulevaisuuden vientivaltteja, joita taloutemme tarvitsee.

Päätökset eivät muutu yhtään helpommiksi, mitä pidemmälle niitä lykätään. Toivotamme siis hallitukselle rohkeutta ja ennakkoluulottomuutta!

Emilia Lakka

varapuheenjohtaja