DSC_6034 (2) (533x800)

Marjo Suvanto on jyväskyläläinen vihreä aktiivi sekä Jyvionin puheenjohtaja.

Eurovaaleihin on aikaa reilut puoli vuotta. Kokemus kertoo, että se sujahtaa nopeasti ohi. Seuraavissa eurovaaleissa päätetään, mihin suuntaan maanosaamme viedään.

Puolisentoista viikkoa sitten käytiin Saksan liittopäivävaalit, joissa vihreät kärsivät tappion. Euroopan suurimman valtion liittopäivävaalit heijastelevat myös maanosan yleistä ilmapiiriä. Tulevissa Euroopan parlamentin vaaleissa nähdään todennäköisesti eurokriittisten ryhmittymien ja konservatiivisemman puolen nousu.

Täällä koti-Suomessa eurovaalit toimivat eräänlaisena lähtölaukauksena vuoden 2015 eduskuntavaaleihin, sillä vaalien välillä on vain yksitoista kuukautta. Vaalien tulos vaikuttaa varmasti kentän tuntemuksiin ja yleiseen ilmapiiriin eduskuntavaalien alla. Kahden paikan säilyttäminen on työn takana, mutta jos siinä onnistutaan, luodaan hyvä pohjavire lähteä rakentamaan vihreää vaalimenestystä seuraavalle vuodelle.

Olen mukana suunnittelemassa ja tekemässä vihreiden valtakunnallista vaalityötä puolueen eurovaalikampanjatyöryhmässä. Ensimmäisen kokouksen jälkeen olen innostunein ja odottavin mielin. Uskon, että tulevaa kampanjaa päästään käymään hyvällä sykkeellä, selkeän euromyönteisenä vaihtoehtona äänestäjälle.

Vietän ensi kevään ERASMUS-vaihdossa Saksassa, jossa eurovaaleihin täytyy tsempata uudella tavalla. Saksalaisessa vaali-ilmapiirissä luoviminen on uusi kokemus, jota odotan mielenkiinnolla. Ehkä voin opiskeluiden ohessa viedä mukanani Leipzigiin viisien suomalaisvaalien kokemuksen ja tuoda mukanani saksalaisten vihreiden kampanjaideoita ja hyviä toimintatapoja.