Maia Fandi on jyväskyläläinen kaupunginvaltuutettu.

Tänä syksynä tulee täyteen viisi vuotta Jyväskylän kunnallispolitiikassa. Menossa on myös 5. vuosi Keski-Suomen maakuntavaltuustossa. Haluan jakaa kanssanne muutaman ajatuksen niistä maisemista, joissa päätöksiä on näinä vuosina tehty ja niistä muutoksista, joita olen huomannut.

Viisi viimeistä vuotta ovat olleet kylmää kyytiä talouden synkkien lukujen myötä niin Jyväskylän, Keski-Suomen kuin koko Suomenkin kannalta. Menot kasvavat, tulot kutistuvat. Masentava yhtälö, jota ei yhtään helpota valtion taholta tulevat kasvavat velvoitteet ja kutistuvat valtionosuudet.

Tämän kaiken keskellä Vihreä ryhmämme niin kaupunginvaltuustossa kuin maakuntavaltuustossa on yrittänyt sinnikkäästi pitää varsinkin meille tärkeitä ympäristöteemoja ja hyvinvointia esillä sekä viedä eteenpäin taloudellisesti, sosiaalisesti ja ekologisesti kestävää päätöksentekoa. Välillä olemme jääneet näkökulmiemme kanssa yksin, välillä olemme saaneet ajamillemme asioille kannatusta ja välillä jopa vietyä meille tärkeitä asioita ansiokkaasti maaliin saakka.

Mielenkiintoista on huomata, kuinka joissain asioissa tapahtuu hiljaista ja hidasta muutosta, suhtautuminen joihinkin teemoihin muuttuu ajan kanssa. Viime valtuustokauden alussa maakuntavaltuustossa Vihreä ryhmämme oli aika yksin kritisoimassa turvetuotantoa sen hiilidioksidipäästöjen ja vesistövaikutusten vuoksi. Puheenjohtaja Pekkarisen tahdittamana saimme niskaan ryöpyn turvetta ylistäviä puheenvuoroja. Esittäessämme, että lentoliikennettä  ei pidettäisi maakunnan ykkösliikennehankkeena vaan raideliikenne nostettaisiin keskeiseen rooliin, saimme päällemme jos jonkinmoisia syytöksiä. Vastaavasti kaupunginhallituksessa jäin pari vuotta sitten yksin kritisoimaan sitä, että kunnan varoin tuetaan lentoliikennettä. Nyt on ääni kelloissa muuttunut.

Perjantaina oli maakuntavaltuuston seminaari Muuramen kulttuurikeskuksessa. Mielenkiintoista. Turvetuotantoa koskevat puheenvuorot ovat muuttuneet yleisesti ottaen astetta kriittisemmiksi ja varsinkin vesistövaikutusten kannalta tiedostavammiksi. Lentoliikenteen tukemiseen kuntien ja maakunnan varoin suhtaudutaan nyt yleisesti ottaen kriittisesti. Yhä useammassa puheenvuorossa – muissakin kuin Vihreiden pitämissä – kuulee, että tulevaisuudesta puhuttaessa ympäristökysymyksiä ei voi sivuuttaa ja että vihreän teknologian ympärillä on lupaavat liiketoimintamahdollisuudet, jos ne vain osataan hyödyntää.

Yksi minulle tärkeä teema, jota olen toistanut ja toistanut vuosien varrella eri yhteyksissä, on osallistaminen. Eri-ikäisten ja erilaisissa elämäntilanteissa olevien kuntalaisten osallistaminen päätöksentekoon. Perjantaina saimme maakuntavaltuuston seminaarissa kuulla Keski-Suomen strategian 2040 valmistelusta. Esittelyn jälkeen pidin puheenvuoron, jossa alleviivasin nuorten osallistamista strategiaprosessiin. Puheenvuorossani totesin, että vuonna 2040 täytän 59 vuotta ja että suuri osa maakuntavaltuutetuista rullailee rollaattorilla tai on jo mullan alla. Siksikin sukupolvien välinen vuoropuhelu tulevaisuutta koskevan strategian valmistelussa on tärkeää. Eri oppilaitosten opiskelijoiden, nuorisovaltuustojen ja ylipäänsä eri puolilta maakuntaa tulevien nuorien tulisi osallistaa vuoteen 2040 ulottuvan Keski-Suomen strategian laadintaan. Nuorten edustajia tulisi kuulla asiantuntijapaneeleissa, jotka usein ovat keski-ikäisiä täynnä. En sano, ettäkö nuoret tietäisivät paremmin vaan että heillä on ehkä uusia, teräviä ja kyseenalaistavia näkemyksiä, jotka olisi syytä ottaa huomioon.

Kunnan ja maakunnan asukkaiden osallistumismahdollisuuksien lisääminen on edistynyt pikkuhiljaa, ainakin näennäisesti. Monia askeleita on vielä otettavana.

Työt jatkuvat maisemassa, jossa synkät talousluvut ovat maalanneet taivaan mustaksi ja kasvavat menot nakertavat kuoppia eteemme. Tiimityö Vihreämmän tulevaisuuden eteen kuitenkin jatkuu. Onneksi välillä on pieniä valonpilkahduksia pienemmistä tai suuremmista muutoksista.

Valoa,

Maia Fandi