Jyväskylän Vihreät ja Keski-Suomen Vihreät ovat huolissaan vihan kasvusta monikulttuurisuutta vastaan ja tuomitsevat Jyväskylän Sokoksella tapahtuneet pahoinpitelyt jyrkästi. Väkivaltaa ei voida missään tilanteessa hyväksyä ja siksi on tärkeää, että kaikki poliittiset tahot irtisanoutuvat yksituumaisesti tämän kaltaisesta vihan lietsonnasta ja oman käden oikeudesta.

Sananvapaus ei tarkoita sitä, että poliittisen johdon tulisi sallia omassa puolueessaan rasististen ja väkivaltaisten järjestöjen jäsenyys, niiden tukeminen tai väkivallan oikeutukseen viittaavat kannanotot.
Jokainen puolue ja poliittinen järjestö, joka ei tee selvää pesäeroa tällaiseen toimintaan on osaltaan syyllinen väkivaltaan.

Maahanmuuttokriittisten ja monikulttuurisuutta vastustavilla on oikeus tulla kuulluksi, mutta nyrkki ja keppi eivät saa olla mielenilmaisun välineitä. Erilaisten mielipiteiden ilmaiseminen on hyväksyttävää silloin, kun se tapahtuu toista ihmistä kunnioittaen sekä näkemystä sanallisesti perustellen.

Jos hyväksymme pelon ilmapiirin luomisen, olemme hylänneet sananvapauden. Jokaisella on oikeus tulla kuulluksi ilman pelkoa siitä, että joutuu pahoinpidellyksi tai väkivallalla uhkailun kohteeksi.

Olemme tulleet tienhaaraan, jossa yhteiskunnan maahanmuuttokriittisten tahojen on valittava kahdesta vaihtoehdosta, joista ensimmäinen on toista osapuolta kunnioittava rauhanomainen vuoropuhelu ja toinen pelon sekä väkivallan lietsominen. Mitään välitietä ei ole. Nyt jos koskaan on korkea aika sanoa jyrkkä ei rasistiselle vihapuheelle.

Ville Korhonen
Keski-Suomen