Keski-Suomen Vihreät on huolissaan raideliikenteen nykytilasta. Erityisesti pienten paikkakuntien juna-asemia on jouduttu kustannussyistä lakkauttamaan, minkä vuoksi yhä useampi on tullut riippuvaiseksi oman henkilöauton käytöstä. On selvää, ettei Suomen kaltaisessa, harvaan asutussa maassa ole mahdollista järjestää toimivaa joukkoliikennettä aivan kaikkialle ja joissakin tapauksissa henkilöauto on ainoa järkevä ja mielekäs kulkuväline pitempien matkojen taittamiseen. Valtaosalle suomalaisista hyvin hoidettu ja toimiva joukkoliikenne tarjoaisi kuitenkin mahdollisuuden valita  ympäristön ja sujuvan matkustamisen kannalta fiksun vaihtoehdon.

Viime aikoina hiljaisia asemia on lakkautettu säästösyistä. Valtion tarkoituksena on säästää asemien ostoliikenteestä noin 12 miljoonaa euroa vuosittain seuraavan neljän vuoden aikana. Junat kulkevat päivittäin joka tapauksessa useiden sellaisten paikkakuntien halki, joissa on potentiaalisia matkustajia.

”Junaliikenne on viisas, ympäristöä ja aikaa säästävä liikkumismuoto niillä alueilla, joissa rataverkko kulkee”, pohtii Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja Meri Lumela.

Raideliikenteeseen kohdistetun säästöohjelman ohella hallitus on avaamassa junaliikennettä kilpailulle jo ensi vuonna. Tällä uskotaan olevan positiivinen vaikutus niin hintoihin kuin myös palvelun tarjontaan ja reitteihin. Keski-Suomen Vihreät suhtautuu junaliikenteen kilpailutukseen varovaisen myönteisesti. Jos valtio pitää junaliikenteen subventiot ennallaan, kilpailutus voi parhaimmillaan lisätä junaliikenteen käyttöä järkevämmän ja kustannustehokkaamman palvelutarjonnan ansiosta.

”On mahdollista, että kilpailun myötä löytyy uusia kustannustehokkaita tapoja liikennöidä myös hiljaisilla rataosuuksilla. Tässä tapauksessa kilpailusta hyötyy paitsi kuluttaja niin myös ympäristö”, arvelee Jyväskylän Vihreiden  puheenjohtaja  Tommi Liinalampi.

Lisätietoja

Meri Lumela

Tommi Liinalampi.