Tiedote 4.10.2011

NIINISTÖ JÄMSÄSSÄ: TURVETUOTANTO UHKAA SOITA JA NIIDEN LÄHIVESISTÖJÄ

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö korostaa, että turvetuotannon laajentaminen on edelleen uhka monille luonnontilaisille soille ja niitä ympäröiville vesistöille.

– Kyse ei ole ainoastaan soilla viihtyvistä harvinaisista kasveista ja eläimistä, vaan myös harvinaisiksi käyvistä suotyypeistä. Lisäksi suomalaisista soista vain enää kolmannes on luonnontilaisia, Niinistö sanoo.

Niinistö vieraili tiistaina Keuruulla ja Jämsässä tutustumassa paikalliseen suoluontoon ja turvesoihin. Jämsässä Niinistö osallistui myös avoimeen keskustelutilaisuuteen järvivesien puhtaudesta ja turvetuotannosta.

Keskustelutilaisuuden aiheet ovat Keski-Suomessa poikkeuksellisen ajankohtaisia: Itä-Suomen aluehallintovirasto päätti vast’ikään olla myöntämättä ympäristölupaa turvetuotannon aloittamiseksi keuruulaisella Lempaatsuolla.

Jo vuosia käymistilassa ollut turvekysymys nousi pintaan uudestaan, kun Vapo uudisti jo kertaalleen tyrmätyn hakemuksensa Lempaatsuolle. Suon lettorämeellä kasvaa lukuisia uhanalaisia kasvilajeja, ja ne painoivat ympäristöviranomaisen vaakakupissa jälleen kerran enemmän.

Keski-Suomen Vihreät kiittävät viraston päätöstä varjella luontoarvoiltaan rikas suota ja sen lähivesistöjä.

– Turvetuotannot jäljet näkyvät Keski-Suomessa usein vesistöongelmina, joista surullisin esimerkki on Saarijärven-reitti, Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja Elina Sillanpää sanoo.

Hän muistuttaa, että turpeen energiakäyttö on paitsi vesistöjen myös ilmaston kannalta ongelmallista.

– Turvetta voi hyvin verrata fossiilisiin polttoaineisiin, sillä se ei ole uusiutuva energianlähde ja sen polttaminen aiheuttaa enemmän hiilidioksidipäästöjä energiayksikköä kohti kuin esimerkiksi kivihiilen polttaminen, Sillanpää sanoo.

Ympäristöministeri Ville Niinistön mukaan Vihreiden tavoitteena on, että turpeen energiakäytöstä luovutaan kokonaan.

– Turpeen energiakäytön tukeminen on lopetettava ja sen verotus on nostettava todellisia päästöjä vastaavalle tasolle. Viime kevään hallitusneuvotteluiden tärkeitä vihreitä voittoja oli, että turpeen verotusta aiotaan nyt kiristää ja turvetuotanto ohjataan jo luontoarvonsa menettäneille soille, Niinistö kertoo.

Lisätiedot:

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö, puh. 040 014 3912 (erityisavustaja Paloma Hannosen numero).

Puheenjohtaja Elina Sillanpää, Keski-Suomen Vihreät, puh. 050 369 0624.