Vihreiden uusi puoluesihteeri on Lasse Miettinen. Puolueen varapuheenjohtajiksi valittiin Krista Mikkonen, Touko Aalto ja Anne Bland, puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi Mari Puoskari. Vihreiden puoluekokous valitsi lauantaina Espoon Dipolissa uudeksi puoluesihteeriksi Lasse Miettisen, 37. Turkulaislähtöinen Miettinen siirtyy puoluesihteerin tehtävään vihreän ministeriryhmän erityisavustajan tehtävästä.

Miettinen haluaa puoluesihteerinä painottaa, että Vihreiden kasvun eväät ovat yhä suuremman ihmisjoukon saamisessa mukaan muuttamaan maailmaa.

– Meillä on vähemmän rahaa kuin aikoihin, mutta enemmän ihmisiä kuin koskaan. Kahdeksantuhatta jäsentämme osaavat mitä vain. Paras ja ainoa tie kasvuun on kutsua kaikki mukaan – ei vain jäsenet, vaan kannattajat ja puoluetta laajemmat ihmisjoukot, jotka uskovat vihreiden visioon paremmasta huomisesta. Meidän pitää luoda Vihreistä 2000-luvun kansanliike, Miettinen sanoo.

Puoluesihteerin samoin kuin valittujen luottamushenkilöiden toimikausi on kaksi vuotta.

Puoluevaltuuskunnan uusi puheenjohtaja Mari Puoskari, 33, on kotoisin Juuasta ja asuu Helsingissä. Hän työskentelee IT-yrityksessä ympäristöteknologian ratkaisujen ja yritysvastuun parissa ja toimii Helsingin kaupunginvaltuuston puheenjohtajana.

– Vuonna 2011 asetimme hallitustyölle kovat tavoitteet. Uusi valtuuskunta arvioi syksyllä niiden toteutumista. Teemme puoluejohdossa yhdessä työtä sen eteen, että kauden lopussa voimme olla tyytyväisiä muun muassa kuntauudistukseen ja ilmastopolitiikkaan, Puoskari sanoo.

Joensuulainen varapuheenjohtaja Krista Mikkonen, 40, valittiin varapuheenjohtajaksi jatkokaudelle. Mikkonen on biologi ja jätehuoltoyhtiön projektipäällikkö.

– Koen, että työni Itä-Suomen ja maakuntien äänenä arvostetaan, kun puoluekokous äänesti minut jatkokaudelle. Samaa työtä aion jatkaa, Mikkonen sanoo.

Jyväskyläläinen varapuheenjohtaja Touko Aalto, 29, on opiskelija ja kansanedustajan avustaja. Hän haluaa ensi töikseen olla yhteydessä eri puolueiden johtoon sekä tavata mahdollisimman paljon vihreitä toimijoita eri puolella Suomea.

– Aion sopia heti kesän aikana tapaamisia eri puolueiden johdon kanssa sekä kiertää eri puolella Suomea kuunnellen vihreiden toimijoiden toiveita ja mietteitä kahdelle seuraavalle vuodelle, Aalto lupaa.

Huittislainen varapuheenjohtaja Anne Bland, 44, on ammatiltaan yrittäjä ja yhteiskunnallisen yrittäjyyden asiantuntija ja toimii myös Maaseutu- ja erävihreiden puheenjohtajana.

– Vihreiden pitää olla koko maan puolue. Viime syksyn kunnallisvaalien menestys maaseutumaisissa kunnissa kertoo, että Vihreillä on niissä potentiaalia. Meillä on hyviä linjauksia muun muassa luomuruoasta ja hajautetusta energiantuotannosta, jotka tuovat työtä ja toimeentuloa maaseudulle, Bland sanoo.

Lisätiedot:

Puoluesihteeri Lasse Miettinen, puh. 040 507 6100