Metsä Groupin ilmoitus Suomen metsäteollisuuden historian suurimmasta investoinnista, 1,1 miljardin euron biotuotetehtaasta Äänekoskelle, osoittaa, mitkä mahdollisuudet kestävä biotalous avaa Suomelle, totesi Vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettinen Keski-Suomen Vihreiden kevätkokouksessa Jyväskylässä tänään.

– Ympyrä sulkeutuu. Perinteistä perinteisin raaka-aine, puu, on tulevaisuuden korkeaa teknologiaa. Ja metsä, Suomen perinteinen työn ja hyvinvoinnin lähde, voi olla sitä jälleen, Miettinen kommentoi.

Biotehtaan rakentamisen lasketaan tuovan työtä pysyvästi 2500 ihmiselle, rakentamisvaiheen peräti 6000:lle.

– Se on reippaasti enemmän kuin esimerkiksi Olkiluodon ydinvoimalan kolmosreaktorin rakentamisfarssin tai harhakuvan nimeltä Olkiluoto 4 rakentamisen on arvioitu työllistävän. Erityisen iloinen olen siitä, että työtä tuova vihreä talous etenee Keski-Suomessa näin, Miettinen jatkaa.

– Nyt on painettava kaasua. Suomi tarvitsee konkreettisen ja jämäkän biotalousstrategian, jolla varmistetaan maailman ykköspaikka tarpeeksi monella biotalouden alalla. Strategiaa on valmisteltu hallituksessa pitkään, toivon että se tarjoaa eväät, joilla harppaus kestävään, energia- ja resurssitehokkaaseen ja uusiutuvaan energiaan perustuvaan talouteen otetaan.

Yksittäisten suurinvestointien ohessa on muistettava, että yksi laitos ei ole vallankumous. Biotalouden vallankumous tehdään metsissä ja maatiloilla joka puolella Suomea. Se, mikä vielä tänään on maa- tai metsätaloudelle jätettä tai hukkaa, on tulevaisuuden työtä, toimeentuloa ja energiaa – mutta vain jos päätämme raivata esteet esimerkiksi hajautetun, pienimuotoisen, tilakohtaisen biokaasun tuotannon tieltä.

– Tämänhetkinen biokaasun tuki eli syöttötariffi ei ole synnyttänyt yhtään biokaasulaitosta, koska se tarkoituksella on rajattu vain suurille yksilöille. Syöttötariffin alarajaa tulisikin reippaasti laskea, jotta pieniä biokaasulaitoksia saadaan pystyyn, Miettinen vaatii.

– Biotaloutta pitää edistää kaikilla rintamilla. Esimerkiksi Lauri Tarastin johdolla tehtiin taannoin hyvä kartoitus tuulivoiman esteistä ja ehdotukset niiden purkamiseksi. Nyt tarvitaan Suomeen biokaasu-Tarasti: esteet alas, uusiutuvien tuki ylös. Kyllä turvalliselle, kotimaiselle ja kestävälle biotaloudelle ja sen tuomille työpaikoille!

Lisätiedot:

puoluesihteeri Lasse Miettinen