Poliittisessa päätöksenteossa tarvitaan avointa, tasa-arvoista ja tosiasioihin perustuvaa keskustelua. Päätösten tulee perustua asioiden hyvään valmisteluun ja vaihtoehtojen tasapuoliseen arviointiin. Demokratiassa ei voiteta huutoäänestyksellä vaan parhaalla perustelulla.

Keski-Suomen Vihreät ry ja vihreät kunnanvaltuutetut toivovat kunnanvaltuustoihin työrauhaa. Politiikassa kaikki keinot eivät ole sallittuja. Paikallista poliittista kulttuuria on viime aikoina koeteltu, kun omalle paikkakunnalle on esitetty pakolaisten vastaanottokeskusta. Viime viikkoina vaaleilla valittuja kuntapäättäjiä on painostettu ja jopa uhkailtu, mitä ei voi hyväksyä. Keuruulla tarvittiin poliiseja varmistamaan kaupunginvaltuuston kokouksen turvallisuus.

Suomen perustuslain mukaan jokaisella on oikeus elämään sekä henkilökohtaiseen vapauteen, koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Tästä huolimatta suomalaisia on rauhan aikana muuttanut sankoin joukoin aina Amerikkaan ja Australiaan asti paremman elämän toivossa. Viime sodan aikaan Ruotsi otti vastaan 70 000 sotalasta Suomesta. Sen jälkeen naapurimaahan on muuttanut satojatuhansia suomalaisia työn perässä. Nyt meidän suomalaisten on kannettava vastuumme Välimeren alueen valtavan pakolaiskriisin hoitamisessa kuten muidenkin eurooppalaisten. Sotaa ja vainoa pakenevilla ei ole mitään mahdollisuutta elää rauhassa omassa kotimaassaan.

Pakolaisia on tullut ennätyksellisen paljon Eurooppaan ja myös Suomeen, tänne EU:n viimeiselle laidalle. Lähihistoriassa olemme ennenkin ottaneet vastaan pakolaisia. Onnistuimme jatkosodan jälkeen paljon nykyistä köyhemmissä oloissa asuttamaan yli 400 000 kotiseudultaan Karjalasta paennutta evakkoa. Tähän verrattuna Suomesta turvapaikkaa nyt hakeneiden määrä on vähäinen.

Keski-Suomen Vihreät ja vihreät kunnanvaltuutetut haluavat toivottaa pakolaiset tervetulleiksi Keski-Suomeen ja kannustaa kaikkia keskisuomalaisia näkemään uudet tulijat ennen kaikkea voimavarana eikä uhkana.

Petri Vähäkangas, varapuheenjohtaja
Keski-Suomen Vihreät ry.