Junien on palveltava entistä paremmin myös liike-elämän tarpeita, vaatii Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja Elina Sillanpää. Tarvitsemmevarhaisjunan, jolla Jyväskylästä ja Jämsästä ehtii jo aikaisin aamulla Helsinkiin tai Helsinki-Vantaan lentokentälle Euroopan jatkolennoille.

Keski-Suomen kansainväliset vientiyritykset ovat maakunnassa merkittäviä työllistäjiä ja verotulojen muodossa rahoittavat ison osan hyvinvointipalveluista. Lentoliikenne on ollut helpoin yhteys ulkomaille ja erityisesti varhainen aamukone jatkolentojen kannalta tärkeä. Matkustajia ei kuitenkaan ole riittänyt kannattavan lentoliikennetoiminnan pyörittämiseen. Tämä on osaltaan varmasti myös seurausta yritysten ympäristövastuun ja kustannustietoisuuden kasvusta. Etäkokousmahdollisuuksien parantuessa yhä useampi tapaaminen hoidetaan sähköisesti. Juna on oleellisesti lentomatkustamista edullisempi ja ympäristöystävällisempi vaihtoehto ja mahdollistaa monelle myös työnteonmatkan aikana.

Kannattamattoman liiketoiminnan tukemisen sijaan meidän on ennakkoluulottomasti etsittävä uusia vaihtoehtoja. Jämsä-Tampere-radan ruuhkaisuus ei korjaannu muuten kuin rakentamalla kaksoisraide. Yöaikaan ei kuitenkaan ole ruuhkaa raiteillakaan, joten toimivan junayhteyden järjestäminen myös kansainvälisiä jatkolentoja ja Helsingin aamukokouksia silmällä pitäen on vain järjestelykysymys, päättää Sillanpää.

Elina Sillanpää GSM 050 3690624