Keski-Suomen Vihreät ry

Kannanotto 10.8.2012

Keski-Suomen Vihreät: Etelä-Konnevedelle perustettava kansallispuisto

Keski-Suomen Vihreät esittää kansallispuiston perustamista Konneveden ja Rautalammin kuntien alueelle. Kansallispuiston perustamista tulee kiirehtiä, sillä alueelle on jo tehty kaivosvaraus ja malminetsijät ovat liikkeellä.

– Keski-Suomen Vihreät pelkää veden pilaantuvan, mikäli alueelle tulee kaivostoimintaa. Emme halua Konnevedelle toista Talvivaaraa, Keski-Suomen Vihreiden puheenjohtaja Elina Sillanpää toteaa. – Liian paljon luontoa tuhotaan yritysmaailman etujen nimissä. On vihdoin aika antaa luonnolle sen ansaitsema arvo eikä aina antaa rahan puhua.

Konnevesi on suuren, vielä osin luonnontilaisen ja puhdasvetisen Rautalammin reittivesistön keskusjärvi.
Etelä-Konneveden tekevät arvokkaaksi sen maisemalliset erikoispiirteet: aavat selkävedet, pienet saaret, lähes merelliset kallioluodot sekä sokkeloiset vesialueet ja kapeat lahdet.

– Etelä-Konneveden lähimmät olemassa olevat kansallispuistot ovat noin 70 kilometrin etäisyydellä. Sijainti Kuopion ja Jyväskylän puolivälissä, hyvät liikenneyhteydet ja helppo saavutettavuus tekisivät alueesta  lisäksi houkuttelevan  retkeilykohteen. Vapaa-ajan kalastus ja luontomatkailu loisivat  uusia mahdollisuuksia myös yritystoiminnalle, Keski-Suomen Vihreiden piirihallituksen jäsen Lea-Elina Nikkilä uskoo.

Elina Sillanpää 0503690624
Lea-Elina Nikkilä 0400 131 826