Kaupunginvaltuutettu Touko Aalto (vihr.) esittää (KSML 14.1.2010) Jyväskylän ilmastostrategiaan nojaten kouluihin kasvisruokapäivää. Jyväskylän vihreät nuoret ja opiskelijat Jyvioni ry toivoo, että kaupunki tarttuu aloitteeseen tarmokkaasti.

Vantaalla viikoittaiset kasvisruokapäivät ovat jo todellisuutta kouluissa ja päiväkodeissa. Tampereella puolestaan kasvisruoan osuutta on lisätty niin päiväkodeissa, kouluissa kuin vanhainkodeissakin. Kasvisruoan suosio on kasvanut tasaisesti etenkin nuorten aikuisten keskuudessa ja viimeistään nyt ilmastonmuutoksen myötä myös kuntien tulee alkaa edistää kasvisruoan saatavuutta.

– Varsinaisen kasvisruokapäivän lisäksi lihaa sisältäviä ruokia on tärkeää monipuolistaa käyttämällä enemmän vihanneksia, sekä hyödyntämällä liharuoissa lisänä soijatuotteita perusraaka-aineina, toteaa Jyvionin puheenjohtaja Janne Warén.

Ympäristövaikutusten lisäksi terveyteen liittyvät tekijät ovat tärkeä syy kannustaa ihmisiä siirtymään kasvispainotteiseen ruokavalioon, vaikka lihasta ei haluttaisikaan kokonaan luopua. Jyväskylän kaupungin tulee pyrkiä omissa tilaisuuksissaan kasvisruoan tarjoamiseen lähi- ja luomuruokaa painottaen.

– Milloin alamme arvostamaan itseämme, muita eläimiä ja ympäröivää luontoa siinä määrin, että alamme miettimään mitä pistämme suuhumme? On tärkeää että panostamme puhtaaseen, eettisesti ja ympäristöystävällisesti tuotettuun ruokaan niin kotona kuin kouluissakin, toteaa Jyvionin toinen puheenjohtaja Anni Pursiainen.

Lisätietoja:

Anni Pursiainen, 040 5252870, puheenjohtajat [ät]jyvioni.org
Janne Warén, 050 383 5586, puheenjohtajat [ät]jyvioni.org
Jyvioni – Jyväskylän vihreät nuoret ja opiskelijat ry

(Yhdistyksellä on kaksi tasa-arvoista puheenjohtajaa.)