TIEDOTE 14.2.2009

Vihreiden puoluehallitus on nimennyt Jyväskylän uuteen kaupunginvaltuustoon nousseen 24-vuotiaan Touko Aallon eurovaaliehdokkaaksi. Aalto lähtee vaaleihin Vihreän Keski-Suomen ja Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden ViNO ry:n yhteisenä ehdokkaana.

– Tärkeimpiä teemojani tulevat olemaan kestävän ympäristö-, sosiaali- ja talouspolitiikan yhdistäminen toisiaan tukevaksi kokonaisuudeksi sekä tasa-arvon, suvaitsevaisuuden ja heikompien oikeuksien puolustaminen Euroopassa. Euroopan on edistettävä rauhaa ja vakautta myös maailmanpolitiikassa. Touko Aalto innostaa liittymään kevään Toukotöihin kestävän ilmasto- ja ympäristöpolitiikan, sosiaalisen ja tasa-arvoisen Euroopan puolesta.

– Euroopan parlamentista ei saa muodostua kansallisten poliitikkojen hautausmaata, jos tahdomme saada aikamme näkemykset ja arvot kanavoitua euroopanlaajuiseen politiikkaan. Meillä on suunnaton opiskelijapotentiaali, jolla on kielitaitoa, koulutusta, visioita ja innokkuutta tehdä politiikasta tähän aikaan ja paikkaan istuvaa.

– Ympäristöongelmat, ihmisoikeusrikkomukset, sosiaalipoliittiset ongelmat sekä erilaiset konfliktit eivät tunne kansallisvaltioiden rajoja ja eurooppalaisen yhteistyön onnistuminen näissä kysymyksissä on myös Suomen onnistumista. Mustavalkoisen ulko- ja turvallispolitiikan aika on ohi ja meidän on avattava silmämme monisyiseen maailmaan, jossa ainoastaan laajan yhteistyön kautta voidaan saavuttaa tarvittavia muutoksia.

Aalto on perusturvalautakunnan jäsen ja työllisyysjaoston varapuheenjohtaja. Kunnallispoliittisen vaikuttamisen ohella hän toimii mm. Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan hallituksessa, yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitoksen opinto- ja työelämäohjelman koordinaattorina sekä Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden ViNOn hallituksessa.

Aalto opiskelee Jyväskylän yliopistossa pääaineenaan valtio-oppia (YTK).

Touko Aalton kuva on ladattavissa Vihreiden sivulta:

Lisätietoja:

Touko Aalto
GSM 0405169332,
touko.aalto at vino.fi

Kampanjapäällikkö Joachim Kratochvil
GSM 0503701083, jokratoc at jyu.fi

Vihreän Keski-Suomen puheenjohtaja Minna Kilpala
minna.kilpala at vihreat.fi

ViNOn puheenjohtajat Erkki Perälä ja Sini Terävä
erkki.perala at vino.fi, sini.terava at vino.fi