TIEDOTE
30.5.2008

Vihreiden puheenjohtaja Tarja Cronberg esittää kansallista ohjelmaa homekoulujen ja -päiväkotien ongelman ratkaisemiseksi. Tilanne on erityisen kärjistynyt Jyväskylän maalaiskunnassa, jossa Palokan yläasteen oppilaista suurin osa jäi lakkoon toukokuun lopussa koulujen loppumiseen saakka. Samantapainen tilanne vallitsee kuitenkin monessa kunnassa.

– Iso osa kokonaista lasten sukupolvea on vaarassa. Koulut ja päiväkodit on laitettava kuntoon. Nykyiset toimenpiteet eivät selvästi riitä. Tarvitaan uusia menettelytapoja sekä rakentamisessa, sen valvonnassa että rahoituksessa, Cronberg painottaa.

Yksi kansalliseen ohjelmaan liittyvä toimenpide voisi olla homekoulujen ja
-päiväkotien sekä muidenkin julkisten rakennusten välitön käyttökielto. Nykyisin ongelma saattaa olla tiedossa vuosikausia ennen toimenpiteitä.

Mikään yksittäinen toimenpide tai pelkkä rahanjako kunnille ei Cronbergin mukaan ratkaise homeongelmaa. Tarvitaan erillinen ohjelma, joka käsittää esimerkiksi rakentajien ja arkkitehtien koulutusta rakennusvirheiden estämiseksi ja valvonnan tehostamista.

– Lainsäädäntöä kuntien ja rakentajien vastuusta on tiukennettava. Toivon, että vanhempien huolen jakavat myös hallituskumppanimme, ja että hallitus ryhtyy toimiin. Valtion veronkevennysvarasta olisi järkevää suunnata osa homeongelman ratkaisuun. Ennaltaehkäisy tulee joka tapauksessa halvemmaksi kuin terveysmenojen paisuttaminen sairauksien kautta. Kuntia ei pidä kuitenkaan palkita siitä, että ne ovat jättäneet koulut korjaamatta. Yhdessä on etsittävä sopivat muodot kannustaa ja ohjata, Cronberg sanoo.

Yhtenä syynä homekoulujen ongelmaan Cronberg pitää edellisiltä hallituksilta periytyvää kuntien kroonista rahapulaa. Vaikka kuntien talous on verotulojen kasvun myötä vahvistunut, tilanne on hyvin eriytynyt ja kaikilla ei mene vieläkään hyvin. Cronberg antaa kiitosta Vanhasen hallitukselle, joka on vahvistanut kuntien rahoitusta.

– Osa kunnista tarvitsee erityistukea tähän asiaan, mutta Vihreiden mielestä jotkut kunnista voivat myös korottaa kunnallisveroa. Se vahvistaa kuntataloutta, ei vain menojen ja palvelujen jatkuva karsiminen, Cronberg sanoo.

Lisätiedot:

Tarja Cronberg puheenjohtaja Vihreät De Gröna GSM 050 544 7508 (tiedottaja välittää yhteydenotot).

Ystävällisin terveisin, Suvi Reijonen Tiedottaja Vihreät – De Gröna Puh. (09) 432 3272 GSM 050 544 7508 suvi.reijonen@eduskunta.fi suvi.reijonen@vihreat.fi.